čtvrtek 13. března 2014

Lži, mýty a polopravdy


 Všichni chceme věřit na zázraky, zkratky, tajné recepty a finty. Jsme lidé praktičtí, ceníme si svého času a sil. Proto se je snažíme investovat rozumně, aby výsledek odpovídal vynaložené práci, a ideálně ji i převyšoval. Zkrátka, chceme být v plusu, získávat více a dávat méně. Proto je zcela logické, že i v případě touhy po těle, jež nám svět prezentuje jako ideální, poohlížíme se po zkratce. Po tajné formuli, která nás dostane do cíle dříve, než kdybychom šli veřejně známou (zpočátku zdající se velmi náročnou) cestou. Máme - li za cíl ztratit na váze a přiblížit se našemu vysněnému tělu, volíme si cestu. Volíme si množství času a sil, jež jsme ochotni investovat.




Zázračné tablety a koktejly - výrobce Vám slíbí úbytek váhy, aniž byste museli cvičit nebo upravit jídelníček. Lež. Vaše tělo spaluje tuk, pokud potřebuje více energie, než jste přijali v potravě. Tabletami a koktejly se nenechá ukecat, aby odpařilo své tukové zásoby a odpálilo je někam do stratosféry. Kromě toho, složení takových přípravků může být velmi pochybné a můžete si naopak uškodit.

Spalovače tuků - aneb pomocníci při odbourávání tuků aktivně sportujících a vyváženě se stravujících jedinců. Existuje více druhů takových přípravků, mnohé Vám nabídnou k zakoupení i přímo ve fitku. Na tyto výrobky obecně nemám vyhraněný názor. Sama jsem užívala L-karnitin první měsíc mého intenzivního cvičení, ale nezaznamenala jsem na sobě žádný přínos. Na fórech jsem se setkala s jedinci, kteří se o těchto přípravcích vyjadřovali pozitivně, takže buď to funguje velmi individuálně, nebo v tom také hraje roli autosugesce. Věřím také tomu, že někteří lidé se opřeli do cvičení, zlepšili jídelníček a byli překvapeni pozitivními výsledky, takže přičetli zásluhu spalovači tuku. Nebo zpozorovali zvýšené pocení při užívání l-karnitinu před tréninkem a spojili si to s vyšším pálením tuků. Setkala jsem se také s články upozorňujícími na absolutní zbytečnost užívání l-karnitinu, protože tělo si ho vyrábí dostatek. Vyšší množství karnitinu nezpůsobí spalování tuků, jeho přebytek tělo jednoduše vyloučí. Ale co člověk, to názor, někdo by mě umlátil argumenty, že jsou spalovače účinné. Možná. Ale ve většině situací nemáte nadbytek tukových zásob proto, že byste měli nedostatek l-karnitinu a tak tělo nemohlo pálit. Lejt ho do sebe během tréninku je dle mého plýtvání penězi.




Zelený čaj, chilli, grapfruit, kafe - polopravda. Zrychlit metabolismus tyto potraviny mohou, ale neočekávejte ztrátu tuku jen díky polití pizzy chilli olejem. Někde jsem četla, že díky zelenému čaji lze zhubnout jen v případě, že se budete denně škrábat do hor ho sbírat. Volně přeloženo: hlavně cvičte a vyváženě se stravujte, pak uvidíte výsledky. Tyto potraviny je ovšem dobré zařadit jako pomocníky. Ale pozor, čaj a kafe bez cukru, mléko přidávat rozumné tučnosti. Šálek kávy s 20% smetanou a třemi lžičkami cukru Vám ukrojí zbytečně velikou část denního příjmu energie. Kofein jako takový Vám však může prospět před cvičením, pokud už ale na něj tělo není příliš zvyklé. Takže raději všeho s mírou. To platí u všech potravin, sledujeme nejen kvalitu a složení stravy, ale také množství!

Rýžové chlebíčky - když jsem na dietě, jím jen rýžové chlebíčky. Lež. Mají vysoký glykemický index, tzn. způsobují zvýšení hladiny inzulínu a sacharidy z nich se rychle vstřebávají. My pak máme hlad/chuť na sladké. Máme ale pocit, že jsou dietní a můžeme jich jíst hodně. Není tomu tak. Balení rýžových chlebíčků bez polevy má 500kcal. Po silovém tréninku se ale doporučují, opět však v umírněném množství.


Sauna - je podle mě zdraví prospěšná. Ale pozor, pocení není hubnutí. Ani v sauně, ani ve fitku. Potíme vodu, nějaké minerály a další látky. Tuk ale ne! Potíme se kvůli termoregulaci a "zhubnout" tak můžeme jedině vodu, kterou si zas doplníme. Proto se, prosím, nenechte obelhat sliby o hubnutí pomocí termálním zábalům a saunám. Návštěvy sauny přesto doporučuji, ale je potřeba vyvolávat teplotní šoky, tzn. střídat pobyt v sauně s ledovou sprchou nebo bazénem. Tyto procedury mohou nepatrně zrychlit metabolismus díky adrenalinu, kterým tělo reaguje na teplotní šoky. Že se ale tělo začne najednou samo zbavovat tukových zásob, nečekejte. Pravděpodobně to však bude mít kladný vliv na Váš imunitní systém, a tedy nebudete marodit a vynechávat cvičení:-)


Zábaly, masáže, krémy - lež jako věž. Tyto procedury mohou být příjemné a uvolňující, proto bychom si je měli dopřávat. Mohou zlepšit vzhled pokožky, ale neukecají tělo, aby jen tak začalo pálit své zásoby tuku.


Dieta - aneb zhubněte 20 kg již za tři týdny bez cvičení! Při většině diet se požaduje prudké a nesmyslně razantní snížení kalorií, něco ve stylu "Džus ke snídani, vajíčko k obědu a plátek šunky k večeři". Tělo se zbavuje vody, svalů, ale tuky pak bude naopak ukládat, protože co kdyby náhodou pak zas hladovělo. Způsobujete si stres, který také vede k tvorbě tukových zásob, zpomalujete si metabolismus a ničíte si svaly. A jak je známo, právě svaly vyžadují hodně energie a umožňují Vám denně spálit více kalorií. Nepouštějte se do krátkodobých diet. Je třeba se stravovat vyváženě, nepřejídat se a zároveň nehladovět. Změna Vaší postavy začíná ve Vaší hlavě.


Vynechávání příloh a pečiva - není rozumné. Nelze je zcela vyškrtnout, protože jsou zdrojem komplexních sacharidů, které tělo potřebuje. Zkrátka, když je vynecháte, budete mít hlad a chuť na sladké. Je potřeba dodržovat pro Vás vhodné zastoupení sacharidů, bílkovin a cukrů. Pokud bude mít tělo nedostatek některé z těchto složek, vyšle pocit hladu. Takže pokud svou stravu správně vyvážíte, nebudete hladovět a mít sklony k přejídání se. Porozumíte-li si se svým tělem a budete mu dávat to, co vyžaduje ve správném množství, vrátí Vám to v podobě štíhlého a zdravého vzhledu. Dokonce Vám odpustí i občasné mlsání:-)

Lokální hubnutí - bohužel to nefunguje tak, že když budete posilovat břicho, zhubnete na břiše a budete ho mít ploché. Nejde zhubnout na jednom místě. Nějaké svaly si sice v té konkrétní partii uděláte, ty ale budou skrytý pod vrstvou tuku. Pokud tedy chceme plochá bříška, musíme vyvážit stravu a zařadit posilování celého těla + kardio.


Čím víc snížím příjem kalorií za den, tím víc zhubnu - i toto je nesmyslný mýtus. Tělo dokáže pálit jen omezené množství tuku v čase, tedy nemůžeme hubnout s takovou rychlostí, s jakou bychom si přáli. Při rapidním snižování energetického příjmu vyhlásí poplach, tukové zásoby nebude chtít pouštět a místo toho bude pálit svaly. Takže s denním příjmem kalorií nejdeme pod hranici, která je stanovena našemu typu těla (výška, váha, cíl, množství tělesné aktivity).


Na hubnutí je kardio - to je, ale nejenom. Pokud chcete shodit nějaká kila, budete se muset zapotit. Ale kromě toho je potřeba upravit jídelníček a posilovat celé tělo. Díky svalům, které budete získávat, snáze se zbavíte přebytečného tuku. Svaly, jejich tvorba a regenerace vyžadují mnoho energie. Zrychlí se Vám metabolismus, tělo bude denně spotřebovávat více kalorií, a proto při správném jídelníčku bude spalovat tukové zásoby. Při kardiu sice spalujeme, ale nejen tuky ale i svaly. Proto je nutné kombinovat posilování s kardiem, abychom dosáhli snížení procenta tuku v našem těle.



Posilující ženy vypadají jako muži - lež. My, křehké květinky, nemáme tolik testosteronu jako muži, aby nám svaly rostly do objemů a způsobovaly nám chlapský vzhled. Pokud nemáte v plánu užívat extra dávky tohoto mužského hormonu, směle mažte do posilovny vydřít si sexy zadek:-)


Nemůžu mít štíhlou fit postavu kvůli genetice - ale můžete! Když se do toho obujete, bez výmluv a bariér ve vlastní hlavě, přijmete sebe jako ženu, která má na to být štíhlá, dokážete to! A časem zjistíte, že Váš nový životní styl Vás dělá šťastnější, máte více energie a komplimenty od okolí nikdy neomrzí:-) 



Čaje na hubnutí/proti celulitidě - podle mě lež. A hanba výrobcům za klamání nás, v jiných sférách racionálně smýšlejících žen, které v touze po ideálu uvěří kdejakému slíbenému zázraku.

Dělat to správně je dřina, pot a někdy slzy, ale je to zábava, dobrý pocit a hlavně výsledky!
Vaše TOUGH CHICK Alesia

2 komentáře:

  1. Skvelý blog! Budem čitať pravidelne, presne toto potrebujem, tiež chodím do fitka :).

    OdpovědětVymazat
  2. Pridavam se k Becce, mam radost, ze Adriana zase pise a kdyz jsem zjistila, ze spolu budete psat o fitness, tak jsem malem do stropu vyskocila :-)

    OdpovědětVymazat