čtvrtek 13. března 2014

Óda na kettlebell

U nás ve fitku máme přesně dva kettlebelly, krásně si s nimi vystačíme. Jeden váží 12 kg a druhý 14 kg, familiárně jim říkáme Bob a Bobek a když si s  nimi nehrajeme alespoň dvakrát týdně, přijdeme si značně nesvé, jakoby to prostě nebylo ono a tomu odcvičenému týdnu něco chybělo.

Ale než vám začnu vyprávět, jak jsme jim propadly, pojďme si alespoň trošku ujasnit pojmy. Kettlebellky, to jsou takové ty koule s uchem. Někteří pánové u nás ve fitku se smíchem říkají, že si pořád někam taháme kabelky, no, já bych je ráda jedním tréninkem s takovou kabelkou protáhla a pak by se vidělo, kdo by se smál. S trochou sebevědomí předpokládám, že já. Mám zkušenosti, že pokud se někdo setká s kettlebellem poprvé, stačí mi deset minut, aby z něj cedil pot. 


Považuju to za jedno z nejefektivnějších cvičení, které vám pomůže zlepšovat se v mnoha směrech, ať
už se jedná o rozvoj síly, vnitřních svalů, ale i vytrvalosti. To byste do takové koule s držátkem neřekli, mám pravdu?

Stejně jako u jakéhokoli jiného cvičení, je u kettlebellu důležité pamatovat na správnou formu provedení cviků a snad ještě více. Už takový swingu, který je základním kettlebellovým cvikem a spočívá v podstatě v tom, že kettlebell uchopíte za madlo oběma rukama a houpáte s ním od pasu do výše ramen, je hotová věda a přitom to zní jako brnkačka, nemyslíte? V první řadě se vyhněte takovým těm vtipným kettlebellům o váze čtyři nebo šest kilogramů a tak podobně. Pokud alespoň kondičně cvičíte, sáhla bych po osmikilovém (a věřte, za krátko vám nebude stačit!), pokud za sebou máte už nějaký ten posilovací trénink, desítka nebo dvanáctka by pro vás měla být perfektní. A co s ním?

Mírně se rozkročit. Kettlebell spustit v natažených rukou, lehce prohnout kolena a pak už jen s výdechem a zatnutím všech svalů svalového jádra, propnutím nohou kettlebell v natažených rukou rozpohybovat a nechat ho "doplavat" až do výše ramen. Pamatujte si, není to o síle rukou, ale právě o vašem svalovém jádru, což jsou všechny břišní svaly a svaly kolem páteře. Proto je to takový zázrak, protože většina cvičení s kettlebellem vyžaduje právě práci těchto svalů, které bývají často uvolněné i u lidí posilujících! 

Další variací je třeba jednoruční swing,  ale cviků s kettlebellem je neuvěřitelné množství, většina z nich vyžaduje koordinaci, udržování rovnováhy, jednoduše spolupráci celého těla a v tom tkví jeho kouzlo. Nebojte se, ještě vám různé cviky představíme v dalších článcích, protože kettlebelly jsou naši nejlepší kamarádi ;)

Kde se tenhle malý zázrak vzal? Kořeny můžete najít v Rusku v osmnáctém století, ale už jsem se dočetla i o tom, že podobný systém využívali starověcí Řekové při svých trénincích, tudíž to není žádný módní trend, ale staletími prověřená metoda! A když se podíváme na takového Diskobola, tak na těch řeckých tělech něco bude, nemýlím se? ;) 


Doufám, že jsem vás alespoň trochu nabudila a vy si také tuhle zázračnou pomůcku vyzkoušíte, rozhodně není důvod se na ni dívat skepticky a pokud nevíte co s "tím", počkejte si na videa s Bobem a Bobkem ;)

Cvičte, vařte zdravě, buďte spokojené a motivujte ostatní!

Adri

4 komentáře:

  1. zrovna přemýšlím nad koupí kettlebelky, abych si zpestřila tréninky.
    Děkuju za radu jakou zvolit váhu a příští týden běžím do obchodu. Odkud máte vy?

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem svůj dostala jako dárek od mého milého bratránka, ale není problém je koupit online. My rády nakupujeme na http://fitness007.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak tam mám zrovna vyhlédnutý :)

      Vymazat
  3. Ahoj. Nechcete náhodou sestavit nějaký workout s kettlebellem?

    OdpovědětVymazat