sobota 29. března 2014

Posilovna: návod na přežití 1

Jednou jsem si "přičuchla k železu" a byla z toho
závislost. A zatraceně silná!
Pokud jste četli náš lehce ironický článek o přežití v posilovnové džungli, tak už jistě pár informací důležité pro pohyb v tomto prostředí máte - co nedělat! No dobře, řeknete si, ale co tedy vlastně dělat mám? Takže i my přeskočíme na vážnou notu, i když to pro osoby s naší náturou nebývá jednoduché. A budeme mluvit vážně.

Jste pravděpodobně ve fázi, kdy jste se rozhodli začít cvičit. Nebudu mluvit o cvičení na organizovaných hodinách, to, na co se chci zaměřit je fitko, stroje, činky. To abychom měli hned od začátku jasno. Na hodinu TRX člověk žádný zvláštní návod nepotřebujeme, ale rozhodně bychom doporučily je někdy zkusit ;).

JEŠTĚ NEŽ VYRAZÍTE...
Jste rozhodnutí. Ale co dál? Je pár věcí, které musíte udělat ještě předtím, než se sbalíte a půjdete, to dá rozum. Tak prvně je to vybrat si posilovnu, do které se vypravíte! Zní to banálně, ale tenhle výběr je naprosto podstatný, protože každá posilovna je jiná. Liší se nejen tím, jaké tam najdete stroje a jaký bude celkový vzhled (my fandíme lehce zaprášeným činkárnám ;), ale od toho se odvozuje i to, jaký typ lidí se na takovém místě bude scházet. V tom našem fitku jsme coby tvorové ženského pohlaví spíše raritou, pokud si ale vyberete něco nablýskaného s plovoucí podlahou, máte celkem slušnou šanci, že tady bude estrogen v převaze. Pak samozřejmě existuji čistěženská fitness centra. Je už na vás, kde se budete cítit pohodlněji. Podívejte se na weby, facebookové stránky, ale především, pokud máte tu možnost, tak se zeptejte někoho, kdo dané fitko zná, protože osobní zkušenost je k nezaplacení.

Předpokládejme, že jste si fitko zdárně vybrali. A co dál? Je dobré zauvažovat o tom, co budete cvičit ještě předtím než vyrazíte. Začátečník na poli posilování by se neměl pouštět do nějakého rozdělování partií a trénování různých částí těla v různých dnech, ale soustředit se na procvičení celého těla v jednom tréninku. To jsem vám poradila, že? Asi o moc moudřejší nejste. Samozřejmě se můžete vydat tou cestou, že si najdete na internetu/ve fitness časopisu tréninkový plán pro začátečníky, kterého se budete držet a v tom případě bych vám doporučila shlédnout alespoň videa, kde někdo daný cvik předvádí a to několikrát. Ale mnohem víc bych vám radila obětovat těch několik stovek za zkušeného trenéra a nechat si vše dobře vysvětlit, protože fakt je ten, že posilování je typ cvičení, kterým si můžete mnoha způsoby i ublížit, když ho neprovádíte správně. Navíc tréninkový plán no míru je perfektní. Další cesta, jak se se stroji seznámit je najít si fitko, které nabízí organizovaný kruhový trénink. Jednoduše si zvolte cestu, ale hlavně začněte.

Ne, ještě nejdeme ze dveří! Ještě si totiž musíte zabalit tašku! Stejně jako jste to kdysi dělali do školy. Takže ano, 1. cvičební oblečení, raději nějaké savé přírodní materiály, věřte, bude vám pohodlněji, 2. botky na cvičení a prosím, nařaďte se mezi žabkaře a pantofláře a jednoduše sáhněte po teniskách(!), 3. deodorant, sice je skvělé, že cvičíte tak úporně, že jste se celý zapotili, ale nemusíte to všem dávat najevo silným odérem, že(?), 4. ručník a osušku, jeden prosím používat při cvičení na strojích, protože nikdo opravdu netouží potom, aby musel cvičit na stroji, který je označkován stopami kvalitního potu a osušku překvapivě do sprchy, 5. mýdlo, šampon, vždyť to znáte, doporučuju ještě přihodit malý fén, ne každé fitko jím disponuje 6. potréninkovou svačinu, možná už jste byli tak hbití, že jste si koupili protein, ale úplně vám postačí i nějaký obyčejný zdroj proteinu a rychlé cukry (ovoce, rýžové chlebíčky...), 7. láhev s vodou a ano, zůstaňte u vody, tréninkové nápoje plné cukru a tak podobně jsou určené pro sportovce, jejichž tréninky jsou extrémně dlouhé a náročné, vážně si myslíte, že ten váš první takový bude?

Zabaleno? Výborně! Ale ještě nikam nespěchejte! Čas jíst! Výživa je pro posilování důležitá a stejně jako se klade důraz na snídani, tak se klade důraz na jídlo před a po tréninku! Předtréninkové jídlo byste si měli ideálně dát tak hodinku a půl předtím, než vyrazíte, aby tělo mělo čas ho zpracovat. Sáhněte po nějakých komplexních sacharidech a opět proteinu, troška tuku také není marná. (Pár typů na předtréninková jídla brzy přidáme ;)

NA MÍSTĚ ČINU...

A jste tady. Na místě činu. Lehce nervózní? Rozhlédněte se. Dýchejte. Na baru si zaplatíte vstup, vybaví vás klíčky a neostýchejte se zeptat, kam máte vyrazit. Je to lepší než v pátrání po šatnách běhat fitkem jako zmatená koza.

Další odstavce pravděpodobně nepotřebujete číst, pokud jste se vydali cestou "Budu cvičit napoprvé s trenérem", o to máte vše ulehčené.

Převlečení? Bezva! Teď vás čeká ta část, kdy se vydáte do té pověstně džungle a pokusíte se nenápadně zařadit mezi její obyvatelé a ve skrytu duše doufáte, že vás nesežerou. Zapomeňte na celé to koukají na mě/nekoukají na mě. Upřímně? Jste jim jedno, ti lidé mají plnou hlavu svého cvičení, natož aby se zaobírali tím, co dělá někdo jiný. Ale vy se teď potřebujete zahřát, což představuje 5 - 10 minut na trenažéru podle vaší volby. Pokud si nejste úplně jistí polohou kardio zóny, otravujte na baru. A šup na pás nebo kolo. Ještě nenasazujte sluchátka, to přijde až budete ostřílenější. Využijte svého rozběhávání k tomu, abyste pozorovali, jak se lidé chovají, pomalu očima lokalizujte stroje na kterých chcete cvičit, i když u začátečnických tréninků bych svoji pozornost nejlépe zaměřila k volným činkám. A také sledujte cvičební techniku ostatních.

Tak už jste rozběhaní a svrbí vás prsty jen aby už v nich byla nějaká ta činka. Klid! Ještě trochu toho stretchingu!  Před cvičením se hodí spíš takový dynamický, který vám protáhne svaly, rozhýbe klouby a připraví je na cvičení, tak jen do toho.

Už jste se dočkali! Teď je čas cvičit! Držte se svého plánu, mezi jednotlivými sériemi doplňujte tekutiny, vždycky si dávejte na stroj ručník. A pokud si nebudete s něčím vědět rady, tak se nebojte zeptat. V některých fitkách mají k dispozici trenéra, pokud ne, tak na baru, nebo třeba někoho z cvičících, kdo se tváří, že by vás nemusel zakousnout. Jen prosím pěkně, nikoho se na nic neptejte uprostřed setu, to by vás totiž zakousl úplně každý!

HLAVNĚ SI TRÉNINK UŽIJTE!

Kardio. Protáhnout. Sprcha. Potréninková "sváča". A můžete zamířit domů se skvělým pocitem. Hlavně se nezapomeňte zase vrátit!!!


Já jsem při svém prvním sólo výletu do fitka měla takovou menší výhodu v podobě čerstvě absolvovaného trenérského kurzu a stejně jsem si úplně jistá v kramflecích nebyla! A co teprve někdo, kdo se vydává do fitka a víceméně neví co čekat?

O tom by mohla povídat Alischa: Já se bála a styděla. Přitom nešlo o stud z toho, jak budu vypadat funící a potící se. Měla jsem pocit, že každý mě bude sledovat a soudit, jak ty cviky provádím. Soudit mou kondici. Soudit mou techniku. Bála jsem se chyb, nešikovnosti a selhání. Po čase jsem ale pochopila - nikoho to nezajímá, jak cvičíte. Pokud nejste vyloženě bezohlední a drzí, nikdo vás odsuzovat nebude. Mnozí lidé i po roce posilování stále dělají chyby v technice provádění cviků. Jsme jen lidé, nejsme dokonalí a už vůbec ne zpočátku. Posilování je věc nová, musí se naučit a pohyby dostat do paměti. Kolegové cvičenci to vědí, a proto vás odsuzovat nebudou. Oceňuje se snaha a odhodlání pracovat na sobě. Mnohdy vám i pomůžou, pokud si nebudete vědět rady. Mé rudě flekatící já není středem posilovnového vesmíru, to jsem pochopila už po pár týdnech.

Měla jsem obavy i z hodin s trenérem. Ale jak Adriana tak i můj druhý trenér mi vždy jasně vysvětlují a ukazují daný cvik, případně opravují mé chyby, takže žádné pocity bezedné neschopnosti se neobjevují. Pak příjde motivující pochvala, výsledky na vlastním těle a stud se strachem začnou opadat. Netrvalo dlouho a začala jsem chodit do posilovny jak domů :-) A když teď vidím člověka, co je v posilovně poprvé, ani by mě nenapadlo se mu nějak smát nebo ho kritizovat. Tak nevím proč jsem to očekávala při svých prvních návštěvách já. Vždyť každý z nás se stále učí a zlepšuje, zdokonaluje svou techniku i fyzičku, bez ohledu na to, jak dlouhou posilovací historii nosí ve svých svalech.

Vaše TOUGH CHICKS Adri a Alesia

2 komentáře:

  1. Super clanek devcata, jen tak dal!! :))kat

    OdpovědětVymazat
  2. mě trvalo se dokopat do fitka, ale jak jsem tam přišla, tak jsem se ´´zamilovala´´ :DD

    OdpovědětVymazat