pondělí 21. dubna 2014

Veselé Vajíčkonoce! (aneb lobbing za žloutky)


Jenom jsme chtěly dnešní výjímečného dne využít k tomu, abychom vám připomněly jeden v poslední době trochu opomíjený zdroj proteinu. Vajíčka! (Klepete si na čelo, proč se tvářím, jako bych objevila Ameriku?)

Ale upřímně přiznejme si, že vajíčka měli dlouhou dobu celkem špatnou reputaci. Všichni šíleli po bílkách, bílky, bílky, bílky, bílky musely být prostě všude a ten žlutý terčík usprostřed vajíčka byl považován za zdroj všeho zla na zemi. To trochu přeháním, ale v podstatě je to pravda. Kdo je vinen z odhazování nevyužitých žloutků do koše? (Fajn, přiznávám se bez mučení, jsem usvědčený mnohonásobný odhazovač vaječných žloutků!) 

Až se jednou tým chytrých lidí sešel a přišel na to, že ono to s těmi žloutky zas až tak špatné nebude. To je ale překvapení, že něco, co vytvořila příroda pro nás není tak špatné, co? Ano! Ano! Jsem velkým odpůrcem všech těch "hnutí", které hledají důvod současného stavu  obvodu pasů naší populace za nějakým naprosto přirozeným jídlem. Ono tady bylo stovky a tisíce let, takže tam asi důvod nebude, že? Důvod bude v chemii, fastfoodových řetězcích a způsobu, jakým se dnes o jídle přemýšlí. 

Takže teď sebereme rozum do hrsti a vrátíme se k vajíčkům. Celým vajíčkům. Bílek je skvělým zdrojem čistého rychle stravitelného proteinu (třikrát "HURÁ!" proteinu) a pak žloutek. Co k němu říct? Omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Vitamin B6 a B12. Riboflavin. Cholin. L Arginin a leucin (nezbytné pro tělo a tvorbu růstového hormonu - haló!)

Můj oblíbenec Jim Stopanni, na kterého se často obracím, když si potřebuju něco zjistit o suplementech a podobných záležitostech dokonce vajíčka označuje za svoje nejoblíbenější "superfood"! A proč? Byly provedeny studie, které ukazují, že člověk, který posiluje a denně sní tři CELÁ vejce, vytvoří mnohem větší množství čisté svaloviny než ti, kteří se denně prokousali nespočtem bílků. A víte, co má být na vině? Onen zatracovaný cholesterol. Jak je to možné? Protože cholesterol je v tělo nezbytný k produkci jistého hormonu, testosteronu! A k čemu nám pomáhá testosteron? K tvorbě svalů! V tom je celá věda, takže až budete příště lamentovat, jak jsou drahé suplementy, dejte si vajíčko. Matka příroda se o vás postará ;)

A jestli není vaším cílem budovat svaloviny, ale chcete spíš přijít o pár procent tělesného tuku. Vajíčka se opět hlásí ke slovu! Ti, kdo snídali vejce měli tendence během dne zkonzumovat menší množství kalorií během dne. Zároveň ztráceli větší množství tuku. Že by opět testosteron?


Abychom si to shrnuly. Jezte vajíčka. Celá. Ty ve skořápce. Ne v barevném celofánu (fajn, dneska
Já mám dnes splněno ;)
možná jedno celofánové můžete! Ale já jsem nic neřekla!!)

K jedné věci se přiznám, jak moc zbožňuju vajíčka (dejte mi k snídani vajíčka na měkko a jsem na vrcholu blaha), nenávidím velikonoční vajíčka! Sloupnete je z barevné skořápky a vykoukne na vás bílek nepřirozeně obarvený. Zelená. Modrá?! Co to je? Můj mozek na mě křičí: "Nejez to, nejez to! Je to modrý! Jídlo nemá být modrý!!"

Vaše TOUGH CHICK Adri

6 komentářů:

  1. vejce miluju, obvykle jich sním 3-5 za den, podle chuti. Žloutky jsou jedna s nejzdravějších potravin na světě, ale jím je jenom syrové, jelikož když se zahřejí nebo uvaří, tak se cholesterol v nich zoxiduje a to je to škodlivé. Moc krásný článek, který se na dnešek hodí jako vyšitý :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Syrové žloutky si moc nedovedu představit, sním ho třeba v tataráku. I když je fakt, že v mých vajíčkách na měkko je žloutek také více méně syrový, ale pocit je pocit :D

      Vymazat
  2. Miluju vejce, natvrdo? Mnam mnam <33
    Adri ja si te pamatuju tak s min 15 kg navíc, s fashion blogem. Paráda, je z tebe kočička! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jsi strasna kocka! Zavidim nadherne vypracovany zadecek :-) a hlasim se o vic clanku ze zivota :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju ;) Budeme se snažit psát i trochu ze života :)

      Vymazat