středa 11. června 2014

Jak žít s tou osobou v zrcadle? II.

Krmte ji, to dá rozum! Říkáte si "No jo, ale čím?!" a já ten lehce zoufalý výkřik do tmy monitoru vašeho počítače naprosto chápu. Existuje přibližně tak milion článků, které už v titulku přísahají, že přichází s tou jedinou nejlepší dietou, která zeštíhlí váš pas a vytvaruje nožky. Plus na tohle téma vyšlo podobné množství publikací v papírové podobě. Paleo. Vegan. Gluten free. Intermitten fasting. IIFYM. Eat when you are hungry. Atkins. Keto. Raw. Středomořská dieta. Ten seznam nekončí a jednomu se z toho točí hlava. Co si vybrat? Co je správně? Jana přísahá na paleo a Radka by nevyměnila veganskou stravu za nic na světě? Tak která má pravdu? A co si mám vybrat já? Honí se vám hlavou něco takového?

Tak především si řekněme, že jsme všichni biologicky stejní, všichni potřebujeme nějaké makro a mikro živiny k tomu, aby naše milá těla fungovala tak, jak mají. Jenže když se kolem sebe podíváte, celkem rychle si všimnete, že něco není správně, protože co uvidíte často nejsou zdravé a krásné postavy. Ale zpátky k těm stravovacím přístupům, protože jim odmítám říkat dieta. Všechny se totiž sejdou v jednom. Podsouvají vám ty makroživiny ve formě jednoduché. Blízké přírodě. Žádné zpracované blafy. Továrenské výrobky. Jaké je složení banánu? Banán! Jaké je složení müsli tyčinky? Nekonečný seznam! Vidíte, kam tím mířím? Navíc vás většina z nich bude povzbuzovat, abyste konzumovali co největší množství zeleniny - vláknina, vitamíny - to všechno je pro tělo dobré, ať už jste vegan nebo následujete ve stravě naše paleotické předky!

Sečteno podtrženo. Neexistuje zázračná dieta. Neexistuje zázračné spektrum makroživin. Existuje pouze to, co jíte a na to byste se měli soustředit! Čerstvé, zdravé, jednoduché jídlo a sledujte svoje tělo. Kolik porcí denně? Zjistěte si samy, jak vám to vyhovuje. Sledujte, co vás na jak dlouho zasytí. Pokud se po nějaké super zdravé věci necítíte dobře, tak vám asi tělo říká, že to pro něj nebude to pravé ořechové.

Já jsem momentálně ve fázi, kdy jsem asi nejspokojenější, co jsem kdy byla. Moje strava je podstatně bohatší na zdravé tuky. Vím, že si moje tělo žádá komplexní sacharidy, když po něm chci tvrdou práci na tréninku, takže si předtím ráda dopřeju třeba vločky nebo quinou. A za to, jak krásně to zvládlo ho zase ráda odměním ovocem. Přijdu v osm domů a ještě mám hlad? Fajn, jogurt a semínka - proč ne. Já svoje tělo přímo rozmazluji, řekla bych. Neustále pátrám po zdravých variantách, vymýšlím nové recepty, vařím. Teď je navíc léto a halóóó to znamená spoustu čerstvého ovoce a zeleniny! Nepodceňujte svoje tělo, nejenže si umí říct o to, co potřebuje, ale také není hloupé a pěkně na sobě ukáže, co jste do něj dávali, jestli jste ho trápili, nebo na něj byli hodní. Tak už tušíte, co s tím?

Ale abyste si nestěžovali, že jsem vám nedala žádný zaručený tip, tak vám jich dám hned několik, kterými snad neurazím nikoho, ať už zastává jakýkoli stravovací přístup:

1. Naplňte svůj talíř zelenou zeleninou. Nejenže je plná vitaminů, ale také vlákniny. Navíc má malou energetickou hodnotu, což znamená, že jí můžete sníst, ehm, MOC!

2. Nezapomínejte na zdravé tuky. Avokádo. Olivový a kokosový olej. Ořechy a semínka. Vejce. Losos. Vybere si každý.

3. Snažte se obměňovat svoje sacharidy. Sladké brambory. Ovoce. Zelenina. Quinoa. Hnědá rýže. Vločky.

4. Nezapomínejte na protein! Ať už je to maso nebo tofu, bez proteinu se naše těla neobjedou. Obzvášť když se věnujete pravidelnému cvičení, pak vaše potřeba proteinu ještě stoupá, aby se svaly mohly po cvičení pěkně zotavovat a sílit.

5. A vaše jídlo by se vám mělo líbit, jí se i očima! ;)

Vaše TOUGH CHICK Adri

15 komentářů:

  1. pěkný článeček:) já jedu něco na způsob IIFYM a půstu,ale nejedu to na život a na smrt. třeba teď jsem 2 dny po sobě nepůstovala do 12 odpoledne jako mám ve zvyku, ale dala si snídani, protože jsem měla zkoušky;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :-) Jak říkám, každému vyhovuje něco jiného :-)

      Vymazat
  2. Super článek! :) Jídlo na poslední fotce vypadá úžasně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-) To byla snídaně pro mě a kamarádku, jsou to pohankové palačinky plněné tvarohem s rozpustnou kávou a hruškou ;)

      Vymazat
  3. Krásně napsáno, já přičuchla k hodně stylům a od každého jsem si tak něco vzala, jím podle toho jak mi to vyhovuje a jak se cítím dobře. Každý má jinou potřebu makroživin :)

    OdpovědětVymazat
  4. Občas přemýšlím, že bych vyzkoušela něco nového, nicméně se stále vracím k dobré osvědčené klasice :) Ať si každý najde to, co mu vyhovuje. Jen mi přijde, že se v poslední době dává stravě větší důraz a důležitost, než by bylo nutné :) Stačí se aktivně hýbat, občas chodit pěšky a nepřežírat se, netřeba počítat každou makroživinu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to vidím i já, počítání mi přijde zbytečné. Na kontrolu porcí my stačí dvě oči. A rozum. Tělo si řekne o to, co potřebuje a tím se řídím. Na čem si dávám záležet je volba kvalitních čerstvých surovin.

      Vymazat
  5. Každý si musí vybrat to své. Já jsem nic z tebou zmiňovaných způsobů nezkoušela a popravdě mě to ani neláká. Jedu si tu svojí starou nudnou klasiku. Jím všechny složky, snažím se, dělat si jídlo pestré a tak mi to vyhovuje :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak by to nějak mělo být. Nikdo nemůže tvrdit, že všichni budeme skvěle fungovat na nějakém typu stravy, to je prostě hloupost, každý jsme jiný.

      Vymazat
  6. Ahoj, libej se mi tvoje clanky a tak jsem te chtela poprosit o radu ohledne vyzivy. Mam pocit, ze mi v tenhle oblasti chybi uplny zaklady :(
    Ja jim co mi chutna a mam stesti, ze jsou to vetsinou zdrave veci, ale jsem hubena, zase ne moc mam cca 53kg na 170cm(kosti, min svaly a zbytek tuk), ale chtela bych pribrat, je tedy nejaka slozka, kterou preferovat? Maso? Tuky?
    Nechodim cvicit, ale jezdim na kole(kazdy den) a lozim po skalach(obcas).

    Dekuju!

    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, mockrát děkuju. Nevím, jak přesně jíš, ale můžu ti dát pár typů. Snaž se jíst často, pokud to bude tvému tělu příjemné. Zařaď jídla, které poskytují hodně KVALITNÍ energie v relativně malém objemu tj. oříšky, oříškové másla, sušené ovoce, celozrnné výrobky, ovoce. Proteinu bys měla mít dostatek, ale nepřehánej to s ním, normálně fungující ženě stačí nějakých 1,2 g na kg její váhy, Je to na tobě, jak se budeš cítit. Preferuj ale vždycky kvalitní zdroje energie jako jsou vločky, hnědá rýže, med...

      Vymazat
  7. Super článek! Jsem na tom teď asi jako ty ;-) Asi nějaké dobré vybrace z vesmíru. Přestala jsem dietovat, přejídat se, hledat zázračný poměr živin a dávám svému tělu teď jen čisté kvalitní potraviny a to, o co si říká. To psychické nastavení a harmonie s vlastním tělem dělá zázraky ;-) a mimochedem, zelený chřest a jamy jsou u mě doma teď také stálice. Mňam!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju. A máš pravdu s tou psychikou, ono být se svým tělem kamarádka dělá zázraky :-)

      Vymazat
  8. Ámen! :) Naše těla jsou moc chytrý na to, aby se nechala ošálit, když jim něco nedopřejeme nebo dopřeje v nadmíře...prostě to na nás prásknou, ať už v dobrý slova smyslu nebo v tom horším, pneumatikou okolo pasu...:) A na ty všechny typy stravování mám stejný názor, nejdůležitější je, jíst většinu co nejmíň zpracovanejch věcí, zeleninu, ovoce, vejce, maso, semínka, ořechy..;)

    OdpovědětVymazat