pondělí 6. října 2014

Ženská, klidni hormon ;-))




Už v předchozích článcích jsem naznačovala něco málo o hormonálních specifikách křehké poloviny lidstva. V případě, že se věnujete cvičení a celkově se zajímáte o svou postavu, mohly by se vám hodit nějaké informace o tom, jaké přesně hormony ovlivňují ženské tělo i psychiku.

Estrogen – je to on, ženského těla šampion. Právě tento hormon dělá ženu ženou a může i za naše křivky. Kromě toho ovlivňuje i chování, dělá nás emocionálnějšími a celkově něžnějšími a poddajnějšími :-) Urychluje buněčné obnovování, zachovává mladý a svěží vzhled pokožky. Při přebytku estrogenu dochází k nadbytečnému ukládání tuku v oblasti boků a nižní části břicha, taky je riziko vzniku myomů. Naopak nedostatek estrogenu vede k nadměrnému růstu chlupů tam, kde se to nám, křehkým květinkám, nehodí – na rukou, na tváři, břiše, prsou apod. Nejvyšší množství estrogenu mívá žena v reprodukčním věku, tento hormon je vylučován vaječníky. 

·         ovlivňuje velikost poprsí
·         snižuje množství svalové hmoty
·         udržuje stav cév a kůže
·         zvyšuje obnovu kostí a tkání
·         podporuje zadržování soli a vody
·         zvyšuje pravděpodobnost některých karcinomů prsu

Testosteron – ani o ten nejsme ošizeny. Samozřejmě ho ženské tělo nevyrábí v takovém množství, jako mužské. Ale i ta troška dělá z ženy energickou, živou a nadrženou zainterestovanou svůdkyni :-) Díky němu se nám zvyšuje sexuální touha, jsme cílevědomější a aktivnější. Při vyšší hladině testosteronu nám lépe roste svalstvo, jsme pohyblivější, akčnější a hravější. Při přebytku ale hrozí agresivita a vznětlivost, případně taky akné. Při nedostatku nemá žena chuť na sex.

·         zvyšuje sílu
·         zrychluje regeneraci
·         umožňuje nárůst svalové hmoty
·         způsobuje růst ochlupení
·         prohlubuje hlas
·         zlepšuje prý prostorovou orientacia proto chlapi lépe parkují, pcha

Oxytocin – produkován nadledvinkami a má na starosti citovou připoutanost a péči, jež je nám dámám tak blízká. Po narození dítěte postupuje do krve ve velikém množství, což nás nutí milovat své mrně a pečovat o něj, i když z toho v průběhu procesu pomalu ale jistě zešedivíme. Zajímavé je, že prý při stresu ženský organismus reaguje vylučováním tohoto hormonu, proto nás uklidňuje starat se o manžela a děti, nebo alespoň kočičku nebo pejska :-) (na sobě to ale zatím nepozoruju, tak možná s věkem :-D)




Thyroxin – hormon těla a mysli. Je produkován štítnou žlázou. Reguluje rychlost metabolismu a tedy přímo ovlivňuje to, jak se nám ukládá či neukládá tuk. Zároveň má vliv na schopnost myšlení. Při jeho přebytku hubneme, myšlenky máme rozházené, jsme neklidné a nesoustředěné. V noci se těžko usíná a charakteristický je zrychlený tlukot srdce. Naopak při jeho nedostatku kyneme, jsme líné a ospalé, navíc se zhoršuje paměť.

Noradrenalin – hormon statečnosti a odvahy. Je vylučován nadledvinkami během stresu. Při záplavě tohoto hormonu nám přichází na rozum geniální nápady a bojovná nálada. Jsme schopny zdolat jakékoli překážky či termíny a uzávěrky, v noci spíme dobře a ve dne s jiskrou v očích se vrháme na další úkoly, které je třeba zdolat. Přesně tohle je případ těch lidí, kteří nám vždy tvrdí, že nejlíp se jim pracuje, až když už jim fakt hoří koudel.

Insulin – produkován slinivkou, aby hlídal úroveň cukru v krvi. Štěpí námi snězené sacharidy na glukózu a posílá ji jako zdroj energie do buněk. Pokud sníme víc, než potřebujeme, uloží tuto energii do tukových buněk. Pokud posilujeme a vyčerpáváme svalový glykogen, požadavky na sacharidy jsou vyšší, protože energie k jeho doplnění je potřeba více. Jsou lidé, jejichž slinivka produkuje o něco méně insulinu nebo je málo aktivní. Takové tělo není schopno zvládnout vysokou hladinu cukru v krvi, přebytečná glukóza lítá po těle a poškozuje buňky a cévy. Seznamte se s diabetikem.

Somatotropin – růstový hormon. Hormon síly a štíhlosti. Je produkován v adenohypofýze (je umístěna přímo v mozku). Pokud posilujete a cvičíte, asi si tento hormon už stihl získat vaši pozornost a sympatie. Díky němu nám rostou svaly a pálí se tuky, díky němu máme pružné a pevné šlachy. Tento hormon se využívá mnohými sportovci jako vnější „dopomoc“ pro dosažení lepších výsledků. Užívání tohoto hormonu je zakázané a zdraví nebezpečné, protože může vyvolat nekontrolovatelný růst např. uší, nosu, prstů a dalších částí těla.

Přirozený přebytek růstového hormonu v dospívání vede k nadměrnému růstu člověka. Jeho nedostatek naopak u dětí jejich růst brzdí či úplně zastavuje. V případě, že málo spíte a jste permanentně unavené a přetažené, hladina růstového hormonu se ve vašem těle snižuje. Svaly jsou ochablé a slabé, prsa povadlá jak staré kopretiny a zintenzivnění cvičení vám v tomto případě rozhodně nepomůže. Proto, dámy i pánové, nezapomínejte dostatečně spát a nepřetahovat se. Po silovém tréninku se hladina somatotropinu zvyšuje a umožňuje to pálení tuků a budování svalstva zároveň. Insulin tento hormon potlačuje, proto se kolikrát doporučuje třeba hodinu po tréninku nejíst (aby se stihly popálit ještě nějaké špíčky u těch, kdo chtějí hubnout). Taky se doporučuje nejíst těsně před spánkem, abychom nešli do říše snů se zvýšenou hladinou insulinu v krvi. Právě ve spánku totiž růstový hormon nastupuje v nejvyšší míře a regeneruje naše svalstvo. Taky nějaké studie prokázaly, že při intervalovém cvičení se podporuje sekrece růstového hormonu v těle a proto je pro hubnutí a zpevnění postavy vhodnější, než kardio v přiměřeném, konstantním tempu. Tak to můžete na sobě otestovat ať už v podobě intervalových sprintů, kruhového tréninku HIIT nebo tabaty ;-)

A když už o hormonech mluvíme, ráda bych přihodila pár slov o spalovačích. Existuje mnoho druhů spalovačů, já se v nich příliš neorientuji, protože mám zkušenost pouze s l-carnitinem, kterým jsem kdysi zkoušela po dobu cca měsíce-dvou. Účinky l-carnitinu prokázány nebyly. Pokud s tím někdo hubne, může se jednat o placebo nebo zkrátka má efekt to, že cvičí intenzivněji a jí zdravě. To, že se po tom více potíte, nic neznamená. Pokud máte pocit, že vám dodá energii na cvičení a vy pak makáte víc, pak je to fajn. Akorát je to přípravek dost drahý a stejného účinku dosáhnete, když si dáte před tréninkem kafe + vitamín C. To je nejlepší a nejozkoušenější spalovač a nakopávač v jednom. A další věc: nepijte l-carnitin v průběhu tréninku, to už asi fakt nemá cenu. Prý je potřeba cca 8 hodin na to, aby se dostal tam, kam má, a mohl mít nějaký vliv na spalování. Což pravděpodobně nemá, protože tělo si ho samo vyrábí a tento přebytek vylučuje.




Co se týče silnějších spalovačů, ty asi fungují a skutečně stimulují ke spalování tuků. Jenže jak? Co stimulují? Čtěme výše, jaký hormon odpovídá za ukládání tuků a kde se produkuje. Tyto spalovače stimulují štítnou žlázu a ta pak produkuje více hormonů spalujících tukové zásoby. Ale musím říct, že u některých lidí je to sviňa citlivá a když ji budete dlouho dráždit spalovačema, může se na vás vykašlat a neprodukovat nic. Pak přiberete z každého drobku, co sníte a sbohem obyčejná štíhlost (natož vyrýsovanost), dobrý den obezito a celoživotní polykání léků. Proto za mě, raději postupně ale jistě, než hledat zkratku v podobě zahrávání si s hormony v těle. Ale to je samozřejmě každého volba a otázka priorit ;-)

Pěkný den po celý den a hodně somatotropinu a noradrenalinu vám všem přeje @alishcax :-) 

P.S.: Kladeňáci a Kladeňačky, co by si chtěli zacvičit a zaběhat s námi, koukněte na oficiální stránky SR Training Group Kladno


4 komentáře:

  1. kdysi jsem četla knížku od Jillian Michaels, už nevim, jak se jmenovala, a ty hormony byly to jediné, co jsem si z toho odnesla ^^ a řekla bych, že se na to málo bere ohled ... teda ne že bych věděla, jak je mít pod palcem, ale rozhodně je dobré to vědět :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký článek, a zase jsem o něco chytřejší! :)
    A na spalovače mám stejný názor :)

    OdpovědětVymazat
  3. Hormony dokážou být kámoš, ale i enemy number one! Sama jsem si nejspíš vypěstovala hypothyreozu, díky nedostatku tuku ve stravě (blbka jsem si myslela, že 15-20g mi stačí...)
    Škoda že bydlim tak daleko, hned bych přišla na trénink!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je moc dobrá poznámka, že na hormonální rovnováhu má obrovský vliv množství tuků, které přijímáme. To jsem taky asi taky měla zmínit, že když slečny mají přísné diety, na kterých dlouhodobě velmi omezují tuky, ženské tělo nebude správně fungovat (poruchy menstruačního cyklu a v horších případech později problémy s početím, časté je vypadávání vlasů, lámavost nehtů a zhoršení pleti = důsledky hormonální nerovnováhy v těle způsobené nedostatkem tuků). Ženské tělo je na údržbu náročné, musíme k němu být šetrné :-)
      Díky za komentář ;-)

      Vymazat